środa, 18 maja 2016

Smerfy :)

Pamiętacie tą bajkę...? Jedna z moich ulubionych, towarzyszyła mi przez wiele lat dzieciństwa :)
Uwielbiałam bawić się figurkami Smerfów - takie małe, gumowe, kupowane w kiosku... gdzieś jeszcze je mam schowane.

Po powrocie z  wrocławskich Dni Fantastyki, postanowiłam odświeżyć sobie trochę bajek.
Na pierwszy ogień poszły Smerfy :)


Same Smerfy są starsze niż myślicie... Zostały powołane do życia w latach 50. przez belgijskiego rysownika Pierre'a Culliforda (Peyo). Początkowo były jednym z elementów fantastycznego świata opartego na realiach średniowiecznej Europy. Komiks ukazywał się w odcinkach w czasopiśmie "Le Journal de Spirou"

W 1976 roku powstał film animowany "Smerfowy flet". Choć opowiada on przygodach Johana i Pirlouita, Smerfy także w nim się pojawiają.

Zaś w latach 1981-1989 powstaje serial animowany w całości poświęcony niebieskim stworkom. Pojawia się w nim Gargamel i Klakier, a później także Smerfetka. 
Wersja serialowa doczekała się 256 odcinków (421 epizodów po 10. i 20. minut). W Polsce  jest emitowana od od 1987 roku w formie "dobranocki".

Smerfy w formie komiksowej wychodzą cały czas, w 2016 roku ukazał się najświeższy tom.
Po śmierci twórcy Smerfów, seria jest tworzona przez różnyc,h artystów, m.in przez syna Peyo - Thierrego Culliforda.


Wiele odcinków można obejrzeć online - więc polecam taką rozrywkę w zimne majowe dni!
Zajrzyjcie m.in. na www.yotube.comwww.bajki.fani.pl.

Myślę że będziecie równie zaskoczeni jak ja... Gdy byłam dzieckiem, oglądałam po prostu bajkę. Później wiele razy słyszałam, jak to jedna Smerfetka i tyyyylu Smerfów... no, doprawdy zabawne.
Teraz oglądam z zachwytem i nieustającym zadziwieniem. Ta bajka jest tak cudownie seksistowska i tak rewelecyjnie przemyca co ciekawsze teorie socjologiczne... no po prostu mistrzostwo!



Oczywiście, zamarzył mi się też własny Smerf...  najlepiej szydełkowy :)

Zapraszam też na krótki przegląd smerfastycznych wzorów na szydełko druty.
Wszystkie wzory są bezpłatne i w (poza nr 2) j. angielskim. Żadnego z nich jeszcze nie testowałam, aczkolwiek mam już jeden upatrzony.



  1. Smerf 1
  2. Smerf 2
  3. Smerf 3
  4. Smerf (wzór na druty)
  5. Mała Smerfetka
  6. Duża Smerfetka
  7. Papa Smerf, Smerfetka i Zgrywus


Jesli macie jakis ciekawy wzór  na Smerfa - proszę, podzielcie się nim w komentarzu.

A jeśli zrobiłyście Smerfa z któregoś z powyższych wzorów - podajcie proszę linka do swojej pracy. Z przyjemnością obejrzę :)))

5 komentarzy:

  1. mnie najbardziej urzekł zestaw nr 3 :)))
    swego czasu kupowałam figurki z gazetką...

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam smerfy :) Jak moja Maja była mała to też jej właczałam, żeby wiedziała jakie bajki mama oglądała. Teraz jednymi z jej ulubionych są właśnie smerfy ale te wersje kinowe. Dziś skończyłam szydełkować myszki a Ty podsunęłaś mi super pomysł na kolejną zabawke;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hihi, świetne smerfy:))) Belgia jest z nich dumna i nic dziwnego. Ja też je uwielbiałam i miałam te gumowe:D

    OdpowiedzUsuń